Een nieuwe week in Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Lotte Evers - WaarBenJij.nu Een nieuwe week in Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Lotte Evers - WaarBenJij.nu

Een nieuwe week in Nepal

Blijf op de hoogte en volg Lotte

16 Mei 2013 | Nepal, Kathmandu

Ook afgelopen dagen weer druk aan het werk geweest. Afgezien van moederdag hebben we de laatste weken zowaar geen feestdagen gehad, gewoon echt werken werken en werken dus. Wel een goed gevoel om echt aan de slag te zijn. Gelukkig is er veel werk te doen en hoeven we ons dus niet te vervelen. De dagen in het centum worden voornamelijk gevuld met tekenen, dublo-en en blokkentorens bouwen en omgooien. Hoe meer rotzooi er wordt gemaakt hoe leuker de kindjes het vinden. Ondertussen is het aan ons om de kinderen te sturen tijdens het spelen, zodat het spelen gelijk ook de therapie is. Best vermoeiend af en toe moet ik zeggen. Ze vragen allemaal stuk voor stuk zoveel aandacht en energie. Het enige ‘ rustmoment’ op de dag is tijdens het eten, om 11.30 hebben ze snacktime met koekjes en melk en om 14.30 is het lunchtijd waarbij ze een warme maaltijd voorgeschoteld krijgen. Maar ook dit rustmoment is maar relatief. Ieder van ons krijgt een kindje op schoot die gevoerd moet worden. De melk en de koekjes worden gemixt zodat het een heerlijk papje wordt en ook van de lunch worden prutjes gemaakt, omdat de kinderen het anders niet kunnen doorslikken. Ook de kinderen die zelf kunnen eten maken er af en toe een potje van. Het eten zit dan overal behalve in hun mond. Het blijven kinderen he..

Naast het werken op mijn eigen werkplek ben ik vorige week ook twee dagen meegeweest naar Sankhu, waar de andere meiden van de groep wonen en werken. Sankhu is een leuk klein dorpje ongeveer een uurtje buiten de stad. Gelijk heel anders dan Kathmandu. Het is duidelijk te merken dat ze hier niet zo gewend zijn aan toeristen. We werden af en toe met open mond aangestaard. In Sankhu ben ik meegeweest naar Hamro Gaun, een project dat is opgezet door de vrijwilligersorganisatie. Het is een eco village (een soort parkje) met een kinderopvang erbij. Ik heb hier een dag mijn handen uit mijn mouwen gestoken en meegeholpen op het land. Samen met Saskia heb ik een bamboe brug geschuurd en gelakt. De ochtend daarna ben ik in alle vroegte met Margo meegeweest naar het klooster om daar Engelse les te geven aan kleine monninkjes. We hebben verschillende klasjes lesgegeven. Erg leuk om een keer mee te maken! Zelfs ik heb hier mijn angsten overwonnen en Engelse grammatica oefeningen gedaan met een paar kindjes.

De weekenden in Kathmandu worden meestal gebruikt om bij te komen van het harde werken. Het dakterras wordt dan vol gelegd met matrassen, om op deze manier nog een beetje van de zon te kunnen genieten. Afgelopen weekend zijn we naar de bioscoop geweest voor wat ontspanning bij een echte bollywood film. Super grappig. We werden van alle kanten raar aangekeken omdat het een film in het Hindi was, maar zelfs zonder ondertiteling konden we de film aardig volgen.

Komend weekend staan ons weer een uitstapje met de groep te wachten. We zijn inmiddels op de helft van de trip dus tijd voor een kleine evaluatie. We gaan met de groep naar Bharabise, een dorpje op de grens met Tibet. Het beloofd een avontuurlijk weekend te worden!

En dan als laatst nog meer leuk nieuws. Direct na ons avontuurlijk weekendje in Bharabise ga ik, samen met drie meiden uit de groep, nog een weekje op trekking. Dit keer de poonhill trekking in het Annapurna gebied!

  • 16 Mei 2013 - 11:01

    Marianne Wigmans :

    Dag Lotte,
    Zo te lezen heb je een prachtige tijd in Nepal. Super hoor dat je dit doet, werken met kinderen die zoveel hulp nodig hebben. Wat gebeurt er met hen als jullie er niet meer zijn, komen er dan andere vrijwilligers?
    Veel plezier als je weer een trekking gaat doen! Geniet er van!
    Groeten vanuit een kil en nat Nederland!
    Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Lotte

Actief sinds 11 Maart 2013
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 11222

Voorgaande reizen:

11 Maart 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: